E-helse skal gi bedre helse og sparte ressurser. Det finnes omfattende nytteanalyser av flere e-helseløsninger, men disse er gjerne utarbeidet i tidligfase, og vi vet for lite om de faktiske nyttevirkningene etter at løsningene er innført. Vi mener derfor at det bør utarbeides konkrete indikatorer for bruk, kvalitet og nytte, og disse indikatorene bør på en systematisk måte måles og tilgjengeliggjøres.
Aktuelt
I hvilken grad er arbeidsinnvandringen alternativ eller komplementær til norsk arbeidskraft?
Arbeidsinnvandring kan bidra til økt verdiskapning ved at det kan dekke kompetanse og kapasitet det er mangel på, og øke etterspørselen etter komplementær arbeidskraft. På den annen side kan arbeidsinnvandring også fortrenge innenlandsk arbeidskraft, og bidra til lavere sysselsettingsmuligheter og lønnsvekst.
Tilbudsendringer på jernbanen kan gi betydelige utslag på etterspørselen etter togreiser
Hvordan påvirker kvalitetsforbedringer etterspørselen etter togreiser? Oslo Economics har sett på mulighetene for å identifisere etterspørselsresponsen som følger av nytt togmateriell og inngåelse av takstsamarbeid og nye takstsystemer.
Hvordan kommuner jobber for å få til velfungerende interkommunale samarbeid
Interkommunalt samarbeid er svært vanlig i Norge, og alle kommuner deltar i interkommunale samarbeid. En kartlegging av hvordan kommuner jobber med interkommunalt samarbeid viser at det både er fordeler og ulemper med ulike samarbeidsformer og noen viktige suksessfaktorer for å få til velfungerende samarbeid.
Hvor sårbar er Norge for kriser i globale forsyningskjeder?
Gjennom de siste tiårene har markedene for varer og tjenester utviklet seg i retning av globaliserte og internasjonale verdi- og […]
Kommunenes e-helsekostnader kan dobles innen 2050
Det pågår en digitalisering av den kommunale helse- og omsorgstjenesten, og over hele landet innfører kommuner ulike e-helseløsninger. En kartlegging av kommunenes situasjon og hvilke mulige veivalg de kan ta i tiden fremover innenfor e-helse viser at det er flere utfordringer for å oppnå ønsket utvikling. Videre viser en kostnadskartlegging at kommunenes utgifter til e-helse kan dobles innen 2050.
Hvordan er det gunstig å organisere et nytt hurtigbåttilbud i Innlandet?
Innlandet fylkeskommune, sammen med Hamar og Gjøvik kommune ønsker å realisere en utslippsfri hurtigbåt på Mjøsa. Det har tidligere blitt gjennomført en mulighetsstudie og en virkningsanalyse, og nå skal Oslo Economics utrede hvordan et mulig samband bør organiseres.
Høyesterett tillater Schibsteds kjøp av Nettbil
I forrige uke kom Høyesterett til beslutningen om å tillate en sammenslåing av Schibsted og Nettbil. Sentralt i avgjørelsen var spørsmålet om markedsavgrensning, altså om Nettbil og Schibsted, gjennom Finn.no, konkurrerer i samme relevante marked.
Hvordan lage gode beslutningsunderlag for investeringer i strømnettet?
Det er behov for en sektorveileder for samfunnsøkonomiske analyser av tiltak i strømnettet, med formål å blant annet heve kvaliteten på nettselskapenes samfunnsøkonomiske analyser og gi økt etterprøvbarhet og transparens. Oslo Economics skal bistå NVE i arbeidet med en slik sektorveileder.
Bidrag til Apoteklovutvalgets utredning
Oslo Economics har bidratt med en prisundersøkelse for beslutningsgrunnlaget til Apoteklovutvalgets nylig fremlagte utredning om hvordan det fremtidige apotekregelverket burde innrettes. For øvrig inngår to av våre rapporter på apotek- og legemiddelområdet i kunnskapsgrunnlaget.
OECDs landprofil om kreft i Norge
OECDs landprofiler om kreft peker på styrker, utfordringer og områder med behov for handling. På oppdrag fra OECD har Christoffer Bugge i Oslo Economics utarbeidet landprofilen om kreft i Norge.
Ledige stillinger i 2023
Oslo Economics er i vekst, og vi vil gjerne høre fra dyktige økonomer som kan bli en del av vårt team. Som konsulent i Oslo Economics får du mulighet til å jobbe med viktige samfunnsspørsmål i et ledende fagmiljø.