Skipp navigasjon

Konkurranse, marked og regulering

Oslo Economics er blant de ledende konkurranseøkonomiske miljøene i Norden. Med solid faglig kompetanse, lang erfaring og bransjeforståelse bistår vi både private virksomheter og offentlige myndigheter med å forstå og navigere i komplekse regulatoriske landskap.

Konkurransereglene er bygget på økonomiske sammenhenger. Reguleringer påvirker virksomheter og deres insentiver – og dermed hvordan markeder virker. I saker som omhandler konkurranse og regulering kan økonomiske analyser og vurderinger ha stor verdi. Oslo Economics har det største og mest erfarne rådgivningsteamet i Norge innen konkurranse- og reguleringsøkonomi.

Vi har flere ansatte med doktorgradskompetanse innen konkurranse- og næringsøkonomi og med omfattende erfaring fra Konkurransetilsynet, EFTAs overvåkningsorgan (ESA) og EU-kommisjonen. Vår erfaring inkluderer analyser og rådgivning i alle typer konkurransesaker og et stort antall bransjer. Vi har vært involvert i de fleste av de mest profilerte sakene Konkurransetilsynet har behandlet – både fusjoner og oppkjøp, saker om ulovlig samarbeid og misbruk av dominerende stilling.

I samarbeid med de fremste konkurranserettsjuristene bistår vi våre klienter i møte med konkurransemyndigheter, i rettsprosesser og med regulatoriske problemstillinger. Våre eksperter jobber med hele spekteret av problemstillinger innen konkurranse og regulering, der økonomisk forståelse, vurderinger og analyser anvendes:

Fusjoner og oppkjøp

Oslo Economics har vært involvert i de fleste av de komplekse fusjonene som har blitt meldt til Konkurransetilsynet de siste 15 årene. I tillegg har vi vært involvert i oppkjøp og fusjoner behandlet av svenske og danske konkurransemyndigheter, samt EU-kommisjonen. Våre ansatte har også publisert forskningsartikler som utvikler nye metoder for kvantifisering av priseffekter ved fusjoner.

Vi har lang erfaring med å utføre og dokumentere analyser av foretakssammenslutninger. I tett samarbeid med de beste konkurransejuristene bidrar vi til effektiv saksbehandling hos konkurransemyndighetene, og dermed enklere og raskere prosess mot klarering av transaksjonen.

Vår bistand inkluderer:

  • Økonomiske råd til juridiske samarbeidspartnere, herunder dokumentasjon, sammenstilling av data og tekstlige bidrag i melding til konkurransemyndigheter
  • Uavhengige økonomiske analyser av konkurranseeffekter og mulige avhjelpende tiltak, herunder:
    • Markedsavgrensing
    • Prispressanalyser
    • Analyser av diversjon
    • Analyser av kunde- og transaksjonsdata
    • Økonometriske analyser og modellering
    • Analyser og kvantitativ estimering av effektivitetsgevinster
  • Dokumentasjon av data og analyser etterspurt av konkurransemyndigheter
  • Møter med konkurransemyndigheter- inkludert produksjon av dokumenter til bruk i møter

Vi tilbyr råd og analyser til selskaper og deres juridiske rådgivere gjennom hele transaksjons­prosessen, herunder:

Ulovlig samarbeid

Samarbeid mellom bedrifter kan gi en rekke fordeler, både for virksomhetene selv og deres kunder. Samarbeid og avtaler mellom bedrifter kan også begrense konkurransen, og slikt samarbeid er ulovlig etter konkurranseloven paragraf 10 og tilsvarende EFTA og EU-lovgivning. Den økonomiske konteksten samarbeidet skjer i er sentralt ved vurdering av om et samarbeid er ulovlig og de mulige effektene. Økonomiske analyser og vurderinger har derfor i mange tilfeller stor verdi når det er spørsmål om et samarbeid eller en avtale kan være ulovlig.

Vi samarbeider med konkurransejurister og bistår aktører som ønsker å risikovurdering av et mulig samarbeid eller avtale, som blir etterforsket for ulovlig samarbeid og som har blitt negativt påvirket av et mulig ulovlig samarbeid. I tillegg tar vi oppdrag som rettsoppnevnt sakkyndig. Vi gir også råd til bedrifter i problemstillinger om mulige samarbeid med konkurrenter.

Saker vi jobber med inkluderer påstander og bekymringer om:

  • Ulovlig prissamarbeid, markedsdeling og karteller
  • Informasjonsutveksling mellom konkurrenter
  • Samarbeid om å utestenge konkurrenter
  • Anbudssamarbeid  

Vi utfører empiriske virkningsanalyser, vurderer hvordan skadehypoteser stemmer overens med etablert økonomisk teori og hvordan de aktuelle markeds- og avtaleforholdene påvirker effekter av et konkrete samarbeid.

Vi utfører også tapsberegninger for aktører har blitt negativt påvirket av et ulovlig samarbeid. I disse analysene bruker vi anerkjente metoder for å estimere hva som ville skjedd uten samarbeidet og sammenlikner dette med det faktiske utfallet for å få et estimat på tap.  

Våre eksperter har solid forståelse av de relevante økonomiske teoriene, kjennskap til konkurransemyndigheters praksis og erfaring med de relevante veilederne i Norge og EU. Vi har også en rammeavtale med EU-kommisjonen om blant annet analyser og evalueringer av gruppeunntak fra EU-traktatens paragraf 101 («block exemption regulations»).

Misbruk av dominerende stilling

En markedsaktør har dominerende stilling dersom den i betydelig grad kan opptre uavhengig av sine konkurrenter, kunder og sluttbrukere. Dersom dominerende aktører har en atferd som begrenser konkurrenters mulighet til å konkurrere effektivt kan dette være i strid med konkurranseloven paragraf 11, EØS-avtalens artikkel 54 og/eller EU-traktatens paragraf 102. Det krever imidlertid at konkurransen i markedet som helhet begrenses, noe som normalt tolkes som at forbrukerne må bli skadelidende.  

Saker vi jobber med inkluderer påstander og bekymringer om blant annet:

  • Vertikal utestengelse og marginskvis
  • Underprising/rovprising
  • Innlåsende kontraktsvilkår
  • Urimelig høye priser

Vårt arbeid inkluderer bistand til aktører som blir etterforsket for misbruk av dominerende stilling, til aktører som mener å kunne være utsatt for ulovlig adferd og som rettsoppnevnt sakkyndig. Vi gir også råd til bedrifter om hvordan de effektivt kan konkurrere uten at deres markedsatferd er i strid med konkurranseloven. Eksempler på dette er vurderinger knyttet til prissetting og kontraktsvilkår.

Eksempler på analyser som vi utfører inkluderer markedsavgrensning, utarbeidelse av «As Efficient Competitor»-tester (AEC-tester), analyser basert på økonomisk teori og empiriske virkningsanalyser. Vi vurderer også om det kan eksistere effektivitetsgevinster som kan gjøre en adferd, som ellers kunne blitt vurdert som ulovlig, er legitim.

Vi bistår også med tapsberegninger for aktører som har blitt negativt påvirket av misbruk. I disse analysene bruker vi anerkjente metoder for å estimere hva som ville skjedd uten misbruket og sammenlikner dette med det faktiske utfallet for å få et estimat på tap. 

Statsstøtte

Statsstøttereglene forbyr offentlig støtte til virksomheter som er egnet til å vri konkurransen i et marked og påvirke samhandelen i EU/EØS-stat gir slik konkurransevridende støtte – altså ha grenseoverskridende effekter. Regelverket omfatter alle typer bruk av offentlige midler som kan gi en markedsaktør en fordel, herunder:

  • Offentlige kapitaloverføringer, oppkjøp, lån og garantier til kommersiell virksomhet på ikke-markedsmessige vilkår
  • Salg av offentlige eiendeler til kommersielle virksomheter til underpris
  • «Kryssubsidiering» der midler eller ressurser tiltenkt offentlig virksomhet tilflyter aktiviteter som skjer i et marked
  • Fravær av skatteplikt til enkelte typer kommersiell virksomhet

Oslo Economics har i en rekke saker bistått med analyser tilknyttet statsstøtteregelverket. I flere av disse sakene har vi analysert om transaksjoner som involverer offentlige aktører og markedsaktører har elementer av offentlig støtte («markedsinvestortest»).

I andre saker bistår vi staten eller støttemottakere med analyser av forholdsmessighet for å få offentlig støtte godkjent av europeiske konkurransemyndigheter. Et eksempel på dette er analyser av nødvendig støtte for utvikling av grønn teknologi («funding gap»-analyser).

Oslo Economics har en rammeavtale med EU-kommisjonen om bistand i kommisjonens arbeid med statsstøttesaker.

Vi bistår også med tapsberegninger for aktører som har blitt negativt påvirket av ulovlig statsstøtte. Dette kan for eksempel være konkurrenter til en virksomhet som har mottatt ulovlig statsstøtte. I disse analysene bruker vi anerkjente metoder for å estimere hva som ville skjedd i fravær av ulovlig statsstøtte og sammenlikner dette med det faktiske utfallet for å få et estimat på tap. 

Reguleringer

I enkelte markeder foreligger det sektorspesifikke reguleringer som begrenser aktørenes handlingsrom. I andre markeder foreligger det forslag om å innføre reguleringer som kan ha innvirkning på konkurransen. Reguleringer kan også gi målkonflikt mellom effektiv konkurranse og andre mål, hvor de ulike målene må balanseres i utformingen av reguleringen.

Konkurranseøkonomiske problemstillinger kan for eksempel omhandle:

  • Tilgangsreguleringer (f.eks. telekom)
  • Pris- og kvantumsreguleringer (f.eks. landbruk)
  • Allokering av offentlige eide ressurser (f.eks. mobilkommunikasjon)
  • Særskatter og avgifter (f.eks. havbruk og energi)

Vårt arbeid inkluderer bistand til både reguleringsmyndigheter og til aktører som kan bli rammet av endrede rammevilkår gjennom regulering.

Vi har i flere saker gjennomført store utredninger som kartlegger konkurransebegrensende forhold i et marked, beskriver relevante tiltak og analyserer konkurranseøkonomiske og velferdsmessige virkninger av mulige tiltak og reguleringer. I andre saker utarbeider vi analyser som beskriver konkurranse- og velferdsvirkninger av foreslåtte tiltak.

Offentlige anskaffelser

Offentlige anskaffelser i form av kjøp av varer, tjenester og investeringer utgjør godt over ti prosent av Norges brutto nasjonalprodukt. Tiltak som sikrer effektiv konkurranse i offentlige anskaffelser dermed store samfunns- og budsjettmessige gevinster. Oslo Economics har god kjennskap til anskaffelsesregelverket, relevante myndigheter og prosesser.

Konkurranseøkonomiske problemstillinger kan ofte være aktuelle i offentlige anskaffelser:

  • Markedsundersøkelser og markedsdialog i forberedende fase – bistand til å innrette anbudskonkurransen for best mulig resultat
  • Virkninger på konkurranse og pris ved utestenging av/reservasjon mot potensielle leverandører
  • Analyser av avveininger mellom effektivitetsgevinster og konkurranseeffekter ved utforming av krav til leverandører
  • Utforming av anbud for å sikre effektiv konkurranse mellom leverandører på pris, kvalitet og/eller miljø

Vi utarbeider også tapsberegninger i forbindelse med brudd på anskaffelsesregelverket.

Vi viser også til vårt øvrige arbeid innenfor offentlige anskaffelser.

Tapsberegninger og erstatningssaker

Oslo Economics bistår aktører som er involvert i rettssaker med sakkyndige økonomiske vurderinger. Vi bistår blant annet i saker som omhandler økonomisk erstatning, verdsettelse av selskaper eller patenter, reguleringskonsekvenser og andre forhold der faktiske og potensielle økonomiske konsekvenser skal belyses.

Vi gjennomfører analyser basert på anerkjente økonomiske teoretiske og empiriske metoder, til bruk både i bevisførselen av årsakssammenhenger og i beregning av økonomiske tap.

Analyser vi utfører i forbindelse med erstatningssaker inkluderer:

  • Beregninger av økonomisk tap
  • Verdsettelse av finansielle eiendeler
  • Vurderinger av økonomiske årsakssammenhenger
  • Vurderinger av sannsynlige kontrafaktiske situasjoner

Vår bistår både i forbindelse med brudd på konkurranselovgivning og anskaffelsesregelverk, men også andre erstatningssaker som for eksempel brudd på kontraktsvilkår.