Skipp navigasjon

Aktuelt

Ny modell for prioriteringer mellom togavganger

Dersom to eller flere tog har ønsker å benytte samme avgang på samme linje, eksisterer det en konflikt og det må foretas en prioritering mellom togene. Vi har utarbeidet et modellverktøy som skal benyttes til å foreta prioriteringer basert på samfunnsøkonomisk verdsetting.

Hvordan utløse mer privat finansiering til forskning, utvikling og innovasjon?

I Norge er det et politisk mål at investeringer i forskning og utvikling (FoU) skal utgjøre 3 prosent av BNP. Det er ikke realistisk at det offentlige skal stå for alle investeringene i FoU, og det er behov for å identifisere mulighetene for å utløse mer privat finansiering.

Nye beregninger av kreftkostnader i Norge

Høy arbeidsdeltakelse er avgjørende for velferdsstatens bærekraft, samtidig synes helsetjenesten i liten grad å ha bevissthet om mulighetene til og viktigheten av at flest mulig står i jobb.

Nye investeringer på 2,3 milliarder ved Troll forskningsstasjon er samfunnsøkonomisk lønnsomt

Troll forskningsstasjon er i dårlig stand, og det er usikkert hvor lenge driften ved Troll vi være forsvarlig. Hvordan bør Norges forskningsstasjon i Antarktis utformes, og hvilke oppgraderinger er nødvendige for å kunne fortsette forsvarlig drift i fremtiden?

Mer oppgavedeling i sykehusene kan gi bedre økonomi og tilfredshet

Oppgavedeling som innebærer at helsefagarbeidere får opplæring i oppgaver som tidligere i hovedsak ble utført av sykepleiere, har vist seg å både gi bedre utnyttelse av personell og økt jobbtilfredshet.

Lanseringsseminar for rapport om oppgavedeling i sykehus

Arbeidsgiverforeningen Spekter, Fagforbundet og Delta inviterer til frokostmøte om oppgavedeling i sykehus og lansering av rapporten «Kartlegging av erfaring med oppgavedeling mellom helsefagarbeidere og andre personellgrupper i sykehus»

Segmenter i persontrafikk og godstrafikk på norsk jernbane

Vi har gjennomgått de ulike delmarkedene innen persontransport og godstransport på jernbane, i en analyse av markedssegmentering. Dette danner grunnlag for mulig økte infrastrukturavgifter i ett eller flere segmenter.

Ny rammeavtale med Lillehammer kommune

Oslo Economics har nylig blitt tildelt en rammeavtale med kommunen slik at vi kan hjelpe Lillehammer med analyser og vurderinger som kan bidra til bedre beslutningsunderlag for å gjøre økonomiske prioriteringer.

Lanseringsseminar: Kreft og arbeidsliv – Prioriterer vi riktig?

Onsdag 2. november lanseres vår rapport som ser på effektene av kreft for arbeidslivet. Rapporten tar for seg både pasientene selv, pårørende, arbeidsgivere og helsetjenesten.

Hvordan kan vi fremme materialgjenvinning og reduksjon av uorganisk farlig avfall?

Vi har gjennomført en vurdering av det eksisterende virkemiddelapparatet opp mot mål om reduksjon og økt materialgjenvinning av uorganisk farlig avfall.

Hvordan fungerer markedene for systemtransport og vognlast på jernbanen i Norge?

På oppdrag for Jernbanedirektoratet har Oslo Economics gjennomført en kartlegging av markedene for systemtransport og vognlast på jernbanen i Norge, med særlig fokus på markedene malm og mineraler og tømmer og flis.

Hva er effekten av Innovasjon Norges tjenester på norske bedrifters salg og lønnsomhet?

Oslo Economics, i samarbeid med NIFU, har nylig inngått en rammeavtale om måling av effektindikatorer i Innovasjon Norges mål- og resultatstyringssystem.

1 2 15 16 17 63 64