Hva får samfunnet igjen i form av bedre helse og sparte ressurser ved å investere i e-helse? Det har vi undersøkt i en rapport for Direktoratet for e-helse, hvor vi har oppsummert kunnskap om bruk og nytte av utvalgte e-helseløsninger. Løsningene det gjelder er portalen Helsenorge, Kjernejournal, E-resept, Helsenettet, Grunndata, HelseID og Velferdsteknologisk knutepunkt.
Vi har identifisert mangler i kunnskapen og peker på konkrete tiltak for å utvide kunnskapsgrunnlaget. Selv om det finnes relativt omfattende og grundige nytteanalyser av flere av løsningene, er disse gjerne utarbeidet i tidligfase. Det er i liten grad gjennomført evalueringer av løsningene, og det er derfor ikke belyst hvorvidt tidligfasevurderinger viser seg å stemme med faktiske nyttevirkninger etter noen tids bruk.
Basert på funnene mener vi at det bør vurderes et mer systematisk analyseforløp knyttet til e-helseløsninger. Det bør fortsatt utarbeides gode samfunnsøkonomiske analyser ved investeringsbeslutninger. Disse analysene bør også utgjøre nullpunktsmålinger for senere evalueringer, som bør gjennomføres etter hvert som løsningene er helt eller delvis innført. I arbeidet med planlegging av gevinstrealisering bør det utarbeides konkrete indikatorer for bruk, kvalitet og nytte, og disse indikatorene bør på en systematisk måte måles og tilgjengeliggjøres.
Rapporten er tilgjengeliggjort her.