Oslo Economics har sammen med Transportutvikling AS utarbeidet et kunnskapsgrunnlag om omfanget av offentlige anskaffelser hvor sjøtransport inngår som en del av verdikjeden, og hvilke muligheter det er for å stille krav til grønnere sjøtransport i disse anskaffelsene.
Vi finner at potensialet for å redusere klimagassutslipp er størst i markedet for bygg og anlegg. Dette skyldes at offentlig sektor er en stor sluttkunde, med en anslått markedsandel (målt i kroner), på mellom 80 og 90 prosent i anleggsmarkedet og mellom 40 og 45 prosent i hele bygg- og anleggsmarkedet. I tillegg transporteres det store mengder masser i forbindelse med bygg- og anleggsprosjekter, og da særlig innenfor infrastrukturprosjekter. Rapporten viser at markedet for asfalt er et særlig relevant segment. Dette skyldes at sjøtransport ofte benyttes, både for å få transportert innsatsfaktorer til produksjon av asfalt og for å transportere asfalt til anleggsområdet. I tillegg benyttes hovedvekten av asfalten som produseres i offentlige bygg- og anleggsprosjekter.
Transport av masser til og fra prosjekter foregår i dag i hovedsak ved hjelp av bil eller en kombinasjon av bil og båt. Sjøtransport har et særlig konkurransefortrinn ovenfor bil når volumet som skal transporteres er høyt og transportavstanden er lang. Skipsflåten som i dag benyttes for transport av varer til bygg- og anleggsektoren er gammel og benytter i all hovedsak diesel som energibærer. Det er dermed et betydelig potensial for å redusere utslipp. Vi ser imidlertid at det ikke er rett frem å redusere utslippene. Lav- og nullutslippsteknologien for skip er foreløpig ikke tilgjengelig nok eller kostnadseffektiv nok til å hindre at klimakrav til sjøtransport i de aktuelle kontraktene ikke fører til at landtransport velges over sjøtransport. En viktig faktor her er også at skipene ofte inngår i nettverk hvor de transporterer gods mellom flere havner. Dette gjør at nye energibærere, og infrastrukturen knyttet til disse, må være tilgjengelig i mange havner før det er mulig for skipene å benytte teknologien.
Vår anbefaling er at offentlige oppdragsgivere i større grad bidra til etterspørsel etter mer miljøvennlige skip. Dette bør gjøres med virkemidler som hensyntar alle klimagassutslipp i leveransen, for eksempel ved å benytte klimagassbudsjett og -regnskap, og bonus og malus i kontrakter, fremfor spesifikke krav og kriterier knyttet til utslipp fra sjøtransport.
Denne utredningen er et ledd i Miljødirektoratet, Direktoratet for forvaltning og økonomistyring, Sjøfartdirektoratet og Statens vegvesen sitt arbeid med å utrede klimakrav i offentlige anskaffelser av sjøtransporttjenester med sikte på innføring i 2023.
Rapporten kan leses her.