På oppdrag for Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID), gjennomfører Oslo Economics et forskningsprosjekt om tilbakekall av vedtak om statsborgerskap. Vi ønsker her å informere om prosjektet, i tråd med kravene i personvernforordningen art. 14 (Informasjon som skal gis dersom personopplysninger ikke er blitt samlet inn fra den registrerte).
Etter en mangeårig politisk debatt omkring tilbakekall av statsborgerskap, vedtok Stortinget endringer i statsborgerloven §§ 26 og 27, som trådte i kraft 1. januar 2020. Forskningsoppdraget Oslo Economics utfører for AID går ut på å utrede hvilken effekt disse lovendringene har hatt på praksis for tilbakekall av statsborgerskap. Våre analyser vil basere seg på en kvalitativ dybdegjennomgang av ca. 200 avidentifiserte saksdokumenter fra Utlendingsdirektoratet – UDI (150) og Utlendingsnemnda – UNE (50) samt kvantitative analyser av metadata fra omtrent 1 500 saker hentet ut som et datasett fra UDI sine datasystemer (DUF). Oppdragsgiver har stilt følgende spørsmål som vi vil forsøke å besvare gjennom forskningsprosjektet:
- Hvilken effekt har endringer i statsborgerloven §§ 26 og 27 i 2020 hatt for praksis i saker om tilbakekall av statsborgerskap, herunder henleggelser?
- I hvilken grad er UDI og UNEs praksis i tråd med lovgivers intensjoner?
- Er det behov for endring(er) i UDIs og/eller UNEs praksis i saker som gjelder tilbakekall av statsborgerskap for å ivareta lovgivers intensjon med lovendringene?
Oslo Economics er behandlingsansvarlig i prosjektet. Prosjektleder er David Händler Andersen, 934 98 804.
Hvilke data behandles?
Datagrunnlaget er basert på enkeltsaker i UDI og UNE om tilbakekallelse av statsborgerskap fra 2016 og perioden 2020–2023. Det behandles ikke direkte personidentifiserende opplysninger, men de registrerte kan være indirekte identifiserbare gjennom bakgrunnsopplysninger som fremkommer i vedtakene. Det kan bli behandlet særlige kategorier (sensitive) personopplysninger om bla. helseforhold og opplysninger om straffedommer og lovovertredelser. Det er UDI som sammenstiller, avidentifiserer og overleverer data til Oslo Economics. Oslo Economics vil ha løpende dialog med UDI og UNE, bla. gjennom etatenes deltakelse i en referansegruppe, der også spørsmål om data kan diskuteres.
Utvalg 1
Ca. 200 dokumenter (avidentifiserte enkeltvedtak om tilbakekall av statsborgerskap) vil utgjøre grunnlaget for juridiske, kvalitative analyser av praksis i forvaltningen. Prosjektet vil vurdere om vedtakenes innhold egner seg for omkoding til strukturerte data, for eksempel med binomiske verdier eller definerte kategorier. I så fall vil materialet også kunne analyseres kvantitativt i tillegg til en mer helhetlig analyse.
Utvalg 2
Ca. 1500 saker, som hentes ut fra saksbehandlersystemet DUF, vil være organisert som en database med kvantifiserbare metadata. Databasen vil inneholde følgende variabler:
- Unik kode per saksnivå
- ID-kode for person
- År for saksopprettelse
- Vedtaksår
- Kjønn
- Fødselsår
- Statsborgerskap
- Tidligere statsborgerskap
- Ja-vedtak (Variabelen tar verdien ja eller nei)
- Utvisning (ja eller nei, som konsekvens av ja-vedtak)
- Tilsagn/vedtak om ny oppholdstillatelse (ja eller nei, som konsekvens av ja-vedtak)
- Nei-vedtak (ja eller nei)
- Henleggelse (ja eller nei)
- Hjemmelsgrunnlag (semikolon-separert liste dersom flere)
- Vilkårsregistrering (liste over registrerte vilkår)
I vilkårsregistrering ligger særlige vurderinger som er dokumentert i den enkelte sak, eksempelvis hvorvidt det er vurdert om den registrerte risikerer statsløshet ved tilbakekall, eller om utvisning innebærer en risiko for den registrertes barn. Opplysninger om én og samme person kan gå igjen i begge utvalgene.
Rettslig grunnlag
Forskningsprosjektet vil behandle personopplysningene med grunnlag i en oppgave i allmennhetens interesse og formål knyttet til vitenskapelig forskning. Behandlingen har hjemmelsgrunnlag i personvernforordningen art. 6 nr. 1 e), jf. art. 6 nr. 3 b), jf. art. 9 nr. 2 j). jf. personopplysningsloven §§ 8 og 9.
Prosjektet behandler opplysninger om straffedommer og lovovertredelser, jf. personvernforordningen art. 10. Kravet om hjemmel i nasjonal rett for behandling av opplysninger om straffedommer og lovovertredelser i art. 10 er oppfylt jf. personopplysningsloven §§ 9 og 11.
Behandlingen er omfattet av nødvendige garantier for å sikre den registrertes rettigheter og friheter, jf. personvernforordningen art. 89 nr. 1.
Etter søknad har UDI gitt Oslo Economics dispensasjon fra taushetsplikten jf. forvaltningsloven § 13 bokstav d. jf. forvaltningslovforskriften § 8.
Dataflyt, sikkerhet
Datamaterialet hentes fra UDIs saksbehandlingssystem «DUF». Saksdokumentene som brukes til kvalitative analyser er PDF-dokumenter. Ansatte i UDI vil hente ut aktuelle dokumenter fra enkeltindividers saksmappe i DUF. Alle dokumenter, både PDF-dokumentene og uttrekk av allerede avidentifiserte data i en database, vil overføres til Oslo Economics.
Dataene vil bli slettet innen 3 mnd. etter at forskningsprosjektet er ferdig. Foreløpig er det avtalt leveranse (sluttrapport) til AID 31. mars 2025.
Personopplysninger vil ikke kobles opp mot annen data, prosjektet baserer seg utelukkende på data overlevert av UDI. Personopplysningene vil behandles i et adgangsbegrenset område på Oslo Economics sin server der enkeltpersoner må gis tilgang for å kunne se og behandle filer, og vil være beskyttet både ved kryptert lagring og to-faktorautentisering. Et på forhånd utpekt antall ansatte (3 personer) vil ha tilgang til filene. Ingen eksterne vil har tilgang. Personopplysningene vil behandles på prosjektdeltakernes PC-er, som er knyttet til behandlingsansvarlig institusjon, og kun brukt av de enkelte prosjektdeltakerne.
Har dere spørsmål eller merknader til ovenstående, ikke nøl med å ta kontakt med David Händler Andersen 934 98 804.