Kjøp av varer, tjenester og bruttoinvesteringer til kommunesektoren tilsvarer om lag 40 prosent av den samlede ressursbruken i kommunesektoren. Innkjøp er dermed en svært viktig funksjon i kommunesektoren og avgjørende for kommuner og fylkeskommuners evne til å løse sine oppgaver på en god måte.
Oslo Economics, Inventura og Nivi Analyse har gjennomført en utredning av samordning av kommunale og fylkeskommunale innkjøp på vegne av Nærings- og fiskeridepartementet (NFD). Vår kartlegging viser at ca. 70 prosent av landets kommuner deltar i til sammen 36 formaliserte, helhetlige innkjøpssamarbeid. I tillegg til de formaliserte, helhetlige innkjøpssamarbeidene deltar kommuner og fylkeskommuner i andre typer samarbeid. Med andre typer samarbeid menes alle samarbeid som ikke har et helhetlig innkjøpsmandat, mangler formalisering og/eller felles ressurser.
Vår samlede vurdering er at dagens bruk av innkjøpssamarbeid i kommunesektoren i hovedsak er hensiktsmessig for kommunene og fylkeskommunene som inngår i dem. Samtidig ser vi enkelte forbedringspunkter, og kommer dermed med følgende fem anbefalinger for hvordan innkjøpssamarbeid kan bidra til enda bedre oppnåelse av målene for innkjøp i kommunesektoren:
- Små kommuner bør som hovedregel delta i formaliserte, helhetlige samarbeid
- Ved innkjøpssamarbeid bør kommunene og fylkeskommunene ha oppmerksomhet på kjente suksessfaktorer slik som felles behov og god kontraktsoppdeling
- Kommuner og fylkeskommuner bør ha tilgang til ulike typer samarbeid. Hvilke typer samarbeid som er relevante avhenger blant annet av behov, leverandørmarked og tilgang til kompetanse og kapasitet
- Nasjonale avtaler bør benyttes der dette er egnet
- Nettverks- og veiledningsaktiviteten bør økes. Det er blant annet behov for økt kunnskap om eksisterende samarbeid og nærliggende innkjøpsmiljøer og tilgang til ulike typer informasjon og veiledning.
Rapporten kan leses her.