Det pågår en rask digitalisering av samfunnet, og det er behov for å prøve ut nye digitale løsninger også i fastlegetjenesten. Helsedirektoratet og Norsk Helsenett har i samarbeid med fastleger utviklet en digital triageringsløsning på Helsenorge.no, og Oslo Economics har evaluert utprøvingen av løsningen. Løsningen innebærer at pasienter som bestiller time på nett må fylle ut et skjema med informasjon til legen om problemstillingen og symptomene i forkant av konsultasjon.
Løsningen har vært utprøvd ved fem legekontor i 2023 og 2024. Løsningen fungerer hovedsakelig som et kartleggingsverktøy og prioriterer i liten grad pasienter etter hastegrad og til type konsultasjon. Det har vært blandede erfaringer fra utprøvingen, men der man har lyktes opplever fastlegene at det er et godt verktøy. Utprøvingen har samtidig vist at manglende teknisk integrasjon med journalsystemer kan gi utfordringer med arbeidsflyten og skape frustrasjon blant pasientene.
Det er potensielt store gevinster ved bedre digitale verktøy på fastlegekontoret og utprøvingen har gitt verdifulle erfaringer for videre digitalisering. Løsningen, nå kalt «Kartleggingsskjema for fastleger», er gjort tilgjengelig for alle fastlegekontor via Helsenorge.
Les rapporten her.