Økonomiske eksperimenter

Mange bedrifter opplever at de ikke har god nok kunnskap om effekten av virksomhetens valg og strategier på kunder og brukere. For eksempel mangler ofte presis informasjon om hvordan kundenes etterspørsel varierer med prisene på bedriftens produkter og den faktiske effekten av markedsføring på omsetningen. Bedrifter har gjerne en velfundert oppfatning av disse effektene basert på lang erfaring i markedet, men trenger mer presis kunnskap om disse effektene for å kunne drifte bedriten optimalt. Offentlige virksomheter trenger på den annen side ofte bedre kunnskap om effekten av sine tiltak. Dette kan være hvordan man kan få flere til å stemme ved valg eller hvilke tiltak som virker for å få langtidssykemeldte tilbake i arbeid.
Økonomiske eksperimenter kan ofte brukes til å frembringe presis kunnskap om effekten av virksomhetens tiltak og strategier. Med bruk av eksperimentell metode tester vi ut ulike tiltak på en kontrollert måte og samler inn data om effektene, slik at vi i ettertid kan beregne presise effekter av ulike tiltak og måle disse opp mot hverandre. Økonomiske eksperimenter gir informasjon om kundenes og brukernes faktiske adferd i den konkrete situasjonen, i motsetning til for eksempel markedsundersøkelser som baserer seg hvordan folk oppgir at de tror de vil oppføre seg i en gitt situasjon. Resultatene bidrar til at virksomheten kan optimalisere driften basert på et presist beslutningsgrunnlag.
Oslo Economics har lang erfaring med bruk av økonomiske eksperimenter. Flere av våre medarbeidere har doktorgradskompetanse innen eksperimentell metode og har gjennomført en rekke økonomiske eksperimenter. Vi har blant annet brukt eksperimenter til å måle effekten av nye arbeidsmarkedstiltak, effekten av ulike virkemidler for å øke frivillig skatteinnbetaling og effekten på forbrukeradferd av miljøtiltak.