Skipp navigasjon

Oslo Economics har bistått i ny veileder for indeksregulering av busskontrakter

22.10.2025 - Konkurranse, marked og regulering

Store svingninger i prisene på viktige innsatsfaktorer i bussbransjen de siste årene avdekket svakheter i prisreguleringen av kontrakter om offentlig kjøp av busstjenester, og har bidratt til dårlig lønnsomhet hos busselskapene. Samtidig har kostnadene i sektoren økt.

Kollektivtrafikkforeningen og NHO Transport har derfor gjennomført et utvalgsarbeid for ny veileder for indeksregulering av busskontrakter. Oslo Economics har fasilitert arbeidet. Forutsetningen for utvalget var at indeksreguleringene skal dekke faktisk kostnadsutvikling i kontraktene på en forutsigbar, balansert og transparent måte. Arbeidet ble gjennomført i perioden mars 2025 til september 2025.

Treffsikker og balansert kostnadsregulering i kontraktsperioden har betydning både for oppdragsgiver og operatør. Ved å redusere såkalt ekstern risiko for operatøren, det vil si risiko som operatøren ikke kan påvirke, kan oppdragsgiver redusere risikopåslaget i kontraktene og legge til rette for virksom konkurranse. Begge deler forventes å gi lavere kostnader for oppdragsgiverne på sikt.

Den nye indeksveilederen er nå publisert på Kollektivtrafikkforeningen sine hjemmesider kollektivtrafikk.no.

Relevante artikler