Godstognæringen sliter økonomisk og står i fare for å måtte legge ned. Konsekvensene vil være økte klimagassutslipp fra tungtransport på veiene og økte transportkostnader for næringslivet
Hver dag går det mer enn 50 godstog med containere mellom norske byer i øst, sør, vest og nord. Godstogene sørger for at disse transportene blir gjennomført på miljøvennlig og effektiv måte, og sparer samfunnet for klimagassutslipp, lokal luftforurensning og tapte liv i trafikken.
Godstogtilbudet står i fare på grunn av økonomiske utfordringer, driftsproblemer og sterk konkurranse fra veitransport. Vareeiere vi har snakket med, ønsker å bruke tog på lange transporter, men trenger at togtilbudet er kostnadseffektivt og pålitelig. Avvik på jernbanen får store konsekvenser for vareeiere som må legge om kjøreplaner og rekvirere lastebiltransport på kort varsel. Når godstransport først forsvinner fra jernbane over på vei, er det svært krevende å få det tilbake på jernbanen. Faller godstogtilbudet, vil det svekke vareeiernes muligheter til å nå sine klimamål.
For å sikre godstransport på jernbane i fremtiden, trengs det lønnsomme godstogselskaper og nye tiltak for en bærekraftig utvikling for godstransport på jernbane i Norge.
Rapporten er utarbeidet på oppdrag for Arbeidsgiverforeningen Spekter og Norsk Jernbaneforbund, og publisert av Spekter.
Rapporten finner du her.