Veinettet i Norge er avgjørende for å knytte sammen bo- og arbeidsmarkedsregioner og muliggjøre bosetting og arbeid over hele landet. Veien sikrer bedrifters tilgang til råmaterialer, arbeidsstyrke og markeder. Oslo Economics og Norconsult har studert hvordan veitiltak påvirker verdiskaping og produktivitet, og identifisert tiltak som kan øke verdiskapingen i de viktigste regionene.
Prosjektet har bestått av følgende tre problemstillinger:
1. Kartlegge hvor og hvordan vei- og veitrafikkrelaterte tiltak har påvirket verdiskapingen
2. Lokalisere de viktigste bo- og arbeidsmarkedsregionene og produksjonsområdene
3. Identifisere vei- og transporttiltak som kan øke verdiskapingen i de viktigste bo- og arbeidsmarkedsregionene og for produksjonsområdene
Analysene viser at vellykkede veiprosjekter kan styrke Norges vekstevne. For å bli tryggere på at nye veiinvesteringer også er vellykkede i en usikker framtid, peker vi på hva beslutningsgrunnlaget bør inneholde for å se veitiltakenes rolle i vårt framtidige lavutslippssamfunn.
Vi argumenterer for at der et tiltak kan gi en stor samfunnsøkonomisk nytteverdi også er der vi kan forvente å se positiv påvirkning på verdiskaping og produktivitet.
Noen hovedfunn fra rapporten:
Det er størst potensial i og rundt de største bo- og arbeidsmarkedsregionene. Det er derfor viktig å få disse til å fortsette å henge sammen og fungere godt. Det er ikke nødvendigvis veiutbygginger som skal til for dette, men det kan være andre tiltak som ITS-tiltak og dynamisk prising, som kan bidra til at eksisterende kapasitet utnyttes enda mer effektivt. I tillegg er tilrettelegging for kollektivtrafikk, sykkel og gange av stor betydning i de største byene.
For næringslivet er det avgjørende med et godt veisystem som gjør at produktene kan tas effektivt fra produksjonsområdene og ut i markedene, med fersk fisk og sjømat som et godt eksempel på at forbedringer har stor verdi. For disse transportene er det viktigere med en forutsigbar vei fra A til Å, enn at det er firefelts motorvei på delstrekningen A til B.
Vi mener det ligger gode prinsipper til grunn i Nasjonal transportplan gjennom å ta vare på det vi har, utbedre der vi kan og bygge nytt der vi må
Innretningen av det nasjonale planarbeidet i NTP bør vurderes på nytt. Det er behov for en mer helhetlig, langsiktig og strategisk ramme rundt Nasjonal Transportplan. Det bør derfor vurderes om prosessen skal gå fra å være en prosjektprioritering og porteføljestyring til å angi en mer strategisk, helhetlig og overordnet retning for transportsektoren i Norge.